عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : شنبه 26 شهريور 1401
بازدید : 7
نویسنده : thought

 https://www.instagram.com/tv/ChrzPyfo0bO/?igshid=YmMyMTA2M2

:: برچسب‌ها: مسجدسلیمان ،مسجدسلیمان مظلوم ,

تاریخ : جمعه 18 مرداد 1398
بازدید : 123
نویسنده : thought

 

            

 

 

پیمان نامه خوانین دورکی وبابادی مورخه شوال 1230 ه ق برابر با جولای 1825 میلادی (207سال پیش)

اقرار و اعتراف شرعی برخود لازم نمودند کلهم کدخدایان وسرجوکان دورکی، بابادی و آنهائیکه اسمشان در این  صفحه مرقوم است عالیجاهان معلی جایگاهان حسن خان و جعفرقلی خان والیاس خان م فرامرزخان و علی خان وعبدالخلیل خان و اسکندرخان و بند علی خان وآقاجان خان کلهم کدخدایان وریش سفیدان دورکی وبابادی در خصوص نزاعی که فی مابین همدیگر داشته بودند الحال بحضور عالیجاه معل جایگاه شوکت وجلالت دستگاه سعادت واقبال همراه عمده الخوانین العظام محمد حسین خان حاکم بختیاری قسم یاد نمودند که هیچ کدام اخلال وخیانت بکار همدیگر ننمایند با دوست همدیگر دوست باشند وبا دشمن دشمن باشند هر گاه من بعد احدی دین شکنی وخیانت بکند به لعنت خدا ونفرین رسول الله گرفتار شود وبه التزام دیون برسد این چند کلمه از جهت اقرار لعنت نامچه قلمی شد .
 
تحریر فی الشوال مکرم سنته 1230 ه ق
 
(متذکر می شود که این پیمانه نامه خوانین دورکی وبابادی در خصوص جنگی که به دلیل کشته شدن آحیدرآقا شهنی توسط حضرات گندلی اتفاق افتاد: صورت گرفت و این جنگ باعث شکست دورکی باب وفتح دشت گل توسط ایل بابادی وراکی باب گردید.)
 
1- حسن خان و الیاس خان فرزندان فرج الله خان ابن ابدال خان دورکی بوده اند .
 
2-جعفرقلی خان فرزند حبیب الله خان ابن ابدال خان دورکی بوده .
 
3-فرامرز خان فرزند آاحمد خان بابادی عالی انور بوده.
 
4 -  آعبدالخلیل خان فرزند ارشد آمحمد علیخان راکی مالملی بوده .
 
5-اسکندرخان وعلی خان بابادی عالی انور بوده اند.
 
6-آبندعلی خان فرزند ملا الهی شهنی تاجدیوند بوده ( دائی آعبدالخلیل خان راکی مالملی )
 
7-آقاجان خان (آقاجان سلطان) فرزند آعلی جون تاجدیوند شهنی بوده
 
8-محمدحسین خان امین الدواله حاکم اصفهان (حکومت بختیاری دران زمان یا حکومت اصفهان بوده)

 



:: برچسب‌ها: پیمان نامه خوانین دورکی و بابادی , آقاجان خان شهنی , آعلی جون شهنی , آقاجان سلطان شهنی , آحیدرآقا شهنی ,
تاریخ : جمعه 21 تير 1398
بازدید : 102
نویسنده : thought

 تصویر آرامگاه ابرمرد بزرگ شهنی عالیجاه علینفی خان شهنی       

       

 



:: برچسب‌ها: شلا , شهنی , آعلی نقی , آفتح الله شهنی , ,
تاریخ : جمعه 21 تير 1398
بازدید : 144
نویسنده : thought

 

آ امیدعلی حاجتی بیرگانی از مردان  خوشنام و نیک طایفه شهنی

 

                       



:: برچسب‌ها: شلا , شهنی , آعلی نقی , آفتح الله شهنی , ,
تاریخ : یک شنبه 20 اسفند 1396
بازدید : 483
نویسنده : thought
اسامی برخی از مجاهدین بختیاری که در انقلاب مشروطه حماصه آفریدند
 
آاسدالله خان اسیوند
آ اسماعیل خان اسیوند
آ اکبر اشرفپور شهنی
آ علی نقی شهنی
آ فتاح منجزی
آفرج الله راکی
آ امیر قلی احمدخسروی
آ سبزعلی رئیسی مدملیل
آ طالب گمار
محمدجواد خان سردار اقبال
حاجی آجواد راکی
آفتح الله حاجتی بیرگانی(شهنی)
خسروخان سردار ظفر
اسماعیل خان زراسوند
اسکندرخان زراسوند
آامیرخون طهماسبی شهنی
حاجی آقباد راکی
آموسی کی شیخ عالی
آقا زمان ایمری زراسوند


:: برچسب‌ها: مجاهدین بختیاری , اعلی نقی شهنی , مجاهدین بختیاری در انقلاب مشروطه , کلانتران بختیاری , مشروطه خواهان ,
تاریخ : چهار شنبه 4 بهمن 1396
بازدید : 108
نویسنده : thought
ارنستو در بچگی مبتلا به بیماری آسم ( تنگی نفس) می‌گردد و این بیماری باعث خانه‌نشینی و گوشه‌گیری او می‌شود اما همزمان سبب می‌شود که او شخصیتی متکی به خود و شجاع داشته باشد که با مشکلات بجنگد. چه گوارا سال‌های بچگی را پشت سر گذاشت و وارد اوان جوانی شد که با سیر مسافرت او به کشورهای آمریکای لاتین او از نظر فکری پخته شد. چه گوارا قبل از اینکه به اقدامات انقلابی دست بزند، در ۱۹۵۲ همراه دوستش آلبرتو گرانادو سراسر آمریکای لاتین را گشت زده بود و همچنین کتابی بسیارشناخته شده (که فیلم آن نیز ساخته شده‌است) به نام«خاطرات موتور سیکلت» در بیان خاطرات این سفر نگاشته‌ است.
 
 
ورود به عرصه سیاست
 
«ارنستو» که بزرگ‌ترین فرزند خانواده بود. در سال 1953 از دانشكده پزشكی فارغ‌التحصیل شد و سپس سفر به دیگر كشورهای آمریكایی را آغاز كرد، سفری كه نقطه عطفی در زندگی او بود. در سال ۱۹۵۴ زمانی كه در «گواتمالا» بود با پشتیبانی از حكومت «جاكوب آربنز» كه منتخب مردم بود قدم به عرصه مبارزات سیاسی گذاشت.
 
ارنستو در سال ۱۹۵۵ به فیدل کاسترو پیوست و برای آزادی کوبا از دست باتیستا با او هم داستان شده بود و البته در همان زمان از کاسترو قول گرفته بود که در صورت پیروزی باید به او در راه کمک به آزادی تمام کشورهای لاتین اهتمام ورزد. به هر حال اتحاد ارنستو با کاسترو شکل گرفت. ارنستو در همان زمان از طرف افراد کوبایی به عنوان «چه» ملقب شد که در معنی اسپانیولی (محاوره‌ای) به معنای آرژانتینی است.
 
آنها با کمک یکدیگر و یارانشان توانستد که بر این دیکتاتور مورد حمایت آمریکا پیروز شوند و «چه» نقشی غیر قابل انکار داشت. او بعد از پیروزی انقلاب کوبا به سمت وزیر صنایع و نیز رییس بانک ملی کوبا به کار مشغول شد اما او خیلی زود دوباره به عرصه مبارزه بازگشت. او در ابتدای امر در کنگو اقدام کرد اما موفقیتی حاصل نکرد که دلایل مربوط به خود را دارد. به هر حال ارنستو به زحمت توانست از کنگو خارج شود و تا یک قدمی مرگ نیز پیش رفت اما جان سالم به در برد. اما او در فکر اقدام بعدی و در کشوری دیگر بود و آن کشور ....کشوری نبود جز بولیوی.
 
این کشور نیز دست کمی از دیگر کشورهای آمریکای لاتین که دست نشانده بودند نداشت. چه تصمیم گرفت که با کمک مردم بولیوی و آزادی‌خواهان آنجا بتواند حکومت بولیوی را سرنگون کند. آرزویی که هیچگاه در زمان حیات آن بزرگ‌مرد تحقق نیافت.
 
(چه) سفر خود را به بولیوی مخفیانه آغاز کرد و با قیافه‌ای گریم شده تواسنت به بولیوی وارد شود. در ابتدا همه چیز خوب بود و خوب نیز پیش می‌رفت اما کم کم وقت عمل که رسید بسیاری از کسانی‌که قول همکاری به او داده بودند و ازقضا خود او را دعوت به چنین عملیاتی در بولیوی کرده بودند از انجام به تعهداتشان سر باز زدند.
 
ارنستو و معدود یارانش که تنها قرار بود قسمتی از نیروی چریکی او باشند تک و تنها به مصاف دشمن رفتند. این دشمن از نیروهای به اصطلاح کماندو آمریکایی بود که گویا از قرار معلوم جز ورزیده‌ترین نیروهای آمریکا بودند و ارنستو و یارانش با اینان ۱۱ ماه جنگیدند و به خاک و خون کشیدند و کشیده شدند اما مردانه ایتسادند. در حالیکه تعداد متخاصمین و دشمنان به راحتی چند برابر انان بودند اما نتوانستند این شیرمردان را شکست دهند اما به دلایل بسیاری که خود « چه » در دفترچه خاطرات روزانه‌اش که تا زمان مرگ پر افتخار و غم‌انگیزش در آن می‌نوشت بیان شده در نهایت شکست خوردند و البته مطمئنا در صورتی که نیروهای آمریکایی وارد ماجرا نمی‌شدند شاید داستان جور دیگه‌ای رقم می‌خورد.
 
 
مرگ غم‌انگیز چه گوارا
 
در بامداد 8 اکتبر 1967 در نزدیکی لاایگه را چه‌ گوارا به همراه چند تن دیگر از گروه چریکی به محاصره ارتش بولیوی درآمده و چند روز بعد چه توسط سرباز بولیویایی ماریو تران با شلیک گلوله اعدام می‌گردند.
 
سال‌ها از محل دفن چه‌ گوارا اطلاعی در دست نبود تا اینکه در سال 1995 یک ژنرال بولیویایی که در عملیات دستگیری او شرکت داشت مکان دفن او را که در کنار باند یک فرودگاه در نزدیکی جایی که در آن به قتل رسیده بود افشا کرد. بقایای جسد چه‌ گوارا در سال 1997 به کوبا انتقال یافت و در سانتا کلارا، شهری که پیروزی‌های زیادی در جریان جنگ‌های انقلابی کوبا کسب کرده بود دفن شد و بنای یادبودی به افتخار او ساخته شد.
 
برخی از سخنان چه گوارا
- ممکن است برای دوستان ماتریالیستم مضحک باشد،اما این انقلابی با احساسی مملو از عشق هدایت یافته است.
- در آرژانتین زاده شدم، در کوبا جنگیدم و در گواتمالا آموختم که چگونه یک انقلابی باشم.
- به اقتصاد سوسیالیستی بدون اخلاق مارکسیستی اعتقادی ندارم.
- به دنیا نیامده‌ام که در سنین پیری بمیرم.
 
و جمله معروفی که وی در واپسین لحظات قبل از کشته شدنش خطاب به قاتلش به زبان آورد: «می‌دانم که برای کشتن من آمده‌ای .. شلیک کن بزدل.. تو یک مرد را میکشی...!»
 
 چه گوارا پیروزی‌های شگرفی در این شهر در جریان جنگ‌های انقلابی کوبا آفریده بود. فیدل کاسترو می‌گوید: «در زندگی از دو خبر خیلی ناراحت شدم. یکی خبر مرگ مادرم و دیگری خبر مرگ چه گوارا.» 


:: برچسب‌ها: چگوارا , انقلاب , آزادیخواه , ارنستو چگوارا , انقلاب کوبا ,
تاریخ : یک شنبه 30 مهر 1396
بازدید : 147
نویسنده : thought

نقل و قولی است که در زمان پهلوی بدلیل قیام های آزادیخواه وخیزش های بختیاری در سراسر خاک بختیاری در یکسری جنگ وگریزهایی که در بیرگان و دشتک آلیکوه اتفاق افتاده بود و ادامه ی این درگیری ها به دشتک کشیده شد اکثر خوانین بختیاری به دلیل شرکت در این قیام ها در منطقه ی دشتک اسیر ودر بند شاه بودند بدون اینکه امیدی برای رهایی شدن داشته باشند اما در این اوضاع بهرانی مردی بزرگ و تیراندازی کبیر از ایل شهنی به داد انها رسید این مرد نام اشنا کسی نبود جز کلانتر پر آوازه بختیاری مردی از دیار زاگرس آفتح الله خان تاجدیوند شهنی
نقل است از بزرگان دشتک موقعی که نیروهای حکومتی مورد شبیخون قرار گرفتند انگار که یک لشکر با تجهیزات فراوان به انها حمله کرده است اما نه لشکری در کار بود ونه اوردی تنها یک نفر بود اما مانند لشکر تکنفره در سنگر قرار گرفت و نیروه های دولتی را در هم کوبید و حدود بیش از۱۰۰ نفراز انها را مورد هدف قرار داد و بقیه نیروه های دولتی هم پا به فرار گذاشتند و در نهایت باعث ازادی خوانین و پابرجا ماندن و ادامه ی قیام شد


تاریخ : شنبه 9 ارديبهشت 1396
بازدید : 133
نویسنده : thought

دیگر آبادی ما مثل قدیم روشن نیست
دیگرمجلس بزرگان جایگاه چابلوسان است
دیگر صدای غرش شیران دراین آبادی به گوش نمیرسد
غرش شیرانی ک کفتارها جرئت رویایی با انها را در روشنی روز نداشتند
بگذار بگویم از بزرگی ک آوازه ی نامش شناسنامه ی ایلی را ساخته است
بگذار بگویم از مردانی که خودشان را سوزاندند تا سربلندی ایلشان را به بلندای زردکوه برسانند

بگذار بگویم از چابکسوارانی که صدای پای اسبانشان لشکری را به هراسان میکشید
بگذار بگویم از سوار برنو به دستی که تنها یادگاری مانده از او شیریست که بر سنگ قبرش حک شده است

بگذار از کسی بگویم که صدای نهیبش تنها برای شکست دشمن کافی بود

آری من میگویم از این مردان بزرگی که نام هرکدامشان سراسر حماصه است
آری من میگویم شاید نیازی به گفتن من نباشد اما باز هم میگویم که چابلوسان امروزی بدانند کلمه ی بزرگی تنها لایق نام بزرگ شماهاست

آری من میگویم هرچند که کلام زیاد است وقلم کوتاه برای وصف شما اما بازهم میگویم



:: برچسب‌ها: شعر بزرگان شهنی , اشعار بختیاری , شعرهای بختیاری ,
تاریخ : شنبه 14 اسفند 1395
بازدید : 263
نویسنده : thought

معرفی روستای احمدآباد کله شه

این منطقه دربخش مرکزی شهرستان اندیکا استان خوزستان قراد داردجمعیت این منطقه در دهه های قبلی زیاد بوداما بدنبال روی اوردن مردم به زندگی شهری رفته رفته از جمعیت این منطقه کاسته شد این منطقه دارای طبیعتی زیبا،بکر درفصلهای زمستان وبهار میباشد به طوری که درفصل بهار باعث سرازیرشدن تعداد زیاد مردم وگردشگران به این منطقه زیبا میشوداهالی وساکنین این روستا از ایل جلیل بختیاری هستند طوایفی که دراین منطقه سکنی دارند از طوایف شهنی،گمار،نصیر،تشکیل شده اند.
این منطقه شاهد یکسری وقایع تاریخی در سال 1322بود در این سال گروهی از افراد دارای قدرت وبانفوظ باکمک عده ایی از افراد خودفروخته برای تعرض به ساکنین این منطقه وگرفتن اراضی وزمینهای اهالی ای روستاوارد منطقه شدند بدنبال این حرکت مردم روستا به ریاست وسرکردگی آفتح الله شهنی کلانتر بزرک منطقه وطایفه شهنی به همراه برادرانش(فرزندان آعلینقی) برای مقابله با انها شروع به ایستادگی کردند واز جان ومال خود دراین راه دریغ نکردند وباشجاعت درمقابل این افراد زمین خوار وسلطه گر ایستادندومجال هیچگونه تصرفی رابه این افراد ندادند در این مبارزه بایدبه نقش کلانتر آفتح الله که مردی باشجاعت مثال زدنی وتیرانداز به نامی در بین بختیاریها بود اشاره کرد که از بانیان حفظ این منطقه در مقابل افراد ظالم وغارتگربود همین مسئله باعث شده است که این منطقه را سرزمین فرزندان آعلی نقی بنامند آن هم خاطر تلاشهای فداکارانه وجلوگیری از تصرف دیگران برای اشغال کردن این اراضی به نام خود

اسامی بزرگان منطقه شلا
آعزیزالله اشرفپور(کلانتر ایل شهنی)،آفتح الله حاجتی بیرگانی(کلانتر برتر ویکه تاز طایفه شهنی در صحنه های حماسی بختیاری)،آیدالله حافظی شهنی تاج الدینوند،آمحمدتقی حافظی تاج الدینوند شهنی،آامیدعلی حاجتی بیرگانی شهنی،مشهدی محمدقاسم احمدی.

ازمیان این اسامی نام دو تن از انها درقیام آزادیخواه بختیاریها درسالهای-1320_1332دیده میشود به نامهای1-آفتح الله اشرف پور2-آعزیزاله شهنی(برادر بزرگ آفتح الله وکدخدای شهنی)



:: برچسب‌ها: روستای شلا , شلادشتگل , بزرگان شلا , بزرگان وکلانتران شهنی , بزرگان شهنی , ,
تاریخ : یک شنبه 28 شهريور 1395
بازدید : 375
نویسنده : thought

 

  اسامی تعدادی از افرادی که از سوی لشگر10خوزستان متهم به همکاری با ابوالقاسم خان شدند

  

 

    شماره 11

تاریخ 5/1/32                                    وزارت دفاع ملی

                                                                اخطار

1-  اشخاص زیر که متهم به همکاری با ابوالقاسم بختیار هستند باید برای رفع سوء تفاهم و رسیدگی به اتهامات وارده فوراٌ خود را به افسران انتظامات معرفی نمایند. والا هنگام کوچ ، حشم و خانواده آنها بازداشت و مورد تعقیب قانونی قرار گرفته و دادگاه نظامی رأی غیابی درباره آنها صادر خواهد نمود.

                                  اسامی اشخاص متهم به همکاری ابوالقاسم عبارتنداز:

1-     مجید بختیار(زراسوند) 2- عیسی قلی بهادرالسلطنه(زراسوند) 3- چنگیز بختیار(زراسوند) 4- عبدالرضابختیار(زراسوند) 5- سهراب ایلبک پور(زراسوند) 6- سیف الله ایلبک پور(زراسوند) 7- ایوب صارم(زراسوند) 8- رضی خسروی( عالی انوربابادی) 9- ولی طاهری(؟) ۱۰- ابوالقاسم کریمی(کریموند موری) 11- حاجی عسگری(اسدوند موری) 12- فیض الله صادقی(موری) 13- الله یار علیخانی(شاید گله بابادی) 14- محمدیار موری(بوری ) 15- بهرام محمدی(بوری) 16- ابراهیم شجاعی(راکی) 17- مزعل حاجی قباد(؟) 18- زیاد راکی 19- گچی راکی 20- خزعل راکی 21- رضاقلی شهنی اشرف پور 22- فتح الله اشرف پور (شهنی)(آفتح الله حاجتی بیرگانی کلانتر بزرگ طایفه شهنی)23- فتحعلی شهنی طهماسبی 24- جعفرقلی حموله خسروی 25- مراد خسروی(؟) 26- علی مراد امامی(الاسوند زراسوند) 27- حیدر شهنو 28- بندر شهنو 29- گنجعلی زراسوند 30- درویش زراسوند 31- راهخدا زراسوند 32- عبدالوهاب زراسوند 33- حیدر زراسوند 34- حسن زراسوند 35- ملک حافظی (زراسوند)36- البرز پناهی(؟) 37- ستار دانشور (خدری زراسوند)38- اصلان کلی بیک(زراسوند) 39- نجف بابا احمدی محمودی 40- سردارطالبی(؟) 41- محمدهاشم محمودی(؟) 42- خیرالله کریمخان(؟) 43- سیف الله قربانی(؟) 44- بارانی جانخان(؟)  45- محمداسماعیل ارپناهی 46- قباد عبدالهی (؟)47- منصورخدادادی(؟) 48- نجف قلی نوروزی(؟) 49- جانعلی صیفوری (آرپناهی)50- عبدل عبدالهی(؟) 51- غفورخدادادی(؟) 52- توشمال حسین ذلقی 53- حاجت حیدری(؟) 54- عبدالکریم حیدری(؟) 55- نبی ذلقی56- حیدر علی محمد(؟)57- پرویز عالی پور(؟) 58- غلامرضا تازه ای(آرپناهی) 59- میرعجم(؟) 60- روزعلی کدخدای کتک 61- ابوالقاسم فرزند صیدال(؟) 62- اسحق کدخدای گار(گمار) 63- عزیزالله کدخدای شهنی 64- فتح الله شهنی(آفتح الله حاجتی بیرگانی کلانتربزرگ طایفه شهنی)

2-     هر تیره از ایل بختیاری که ابوالقاسم یا فردی از همراهانش را پناه دهد مشمول مندرجات قسمت یکم این اخطاریه خواهد بود و از عزیمت آنها از قشلاق به ییلاق جلوگیری به عمل خواهد آمد.

                                                                                               لشگر10خوزستان

1-مجیدخان بختیار زراسوند فرزند سردار معظم

4-عبدالرضاخان بختیاراز خوانین زراسوند

8-رضی خان خسروی پسر امان الله خان بابادی از کلانتران بزرگ طایفه بابادی واز افراد سرشناس این حماسه و حماسه های دیگر بختیاری به مانند دشت شیر

12-ملافیض الله صادقی موری وداماد جعفرقلی خان رستمی بابادی

17—آ مزعل حاجی قباد راکی از بزرگان طایفه راکی وبرادرآ خزعل راکی که نامش نیز در این حماسه امده است پسران حاجی قباد راکی مشروطه خواه بختیاری هستند

21-آرضاقلی اشرفپورشهنی از کلانتران طایفه شهنی که یکی از پسرانش به نام عیمردان را دراین قیام از دست داد

22-آفتح الله اشرفپور شهنی همان آفتح الله حاجتی بیرگانی کلانتر بزرگ طایفه شهنی تیراندازبه نام بختیاری واز افرادتاثیر گذار در این قیام ویکی از حماسه آفرینان قیام علیمردان خان، سال علی عسگرخانی وجنگ دشت شیروکهگلویه بویراحمدفرزند آعلی نقی کدخدای شهنی میباشد که نامش در این اخطاریه دوبارذکرشده است شماره22به نام فتح الله اشرفپورشهنی وشماره64به نام فتح الله شهنی(برادرش آعزیزالله اشرفپور نیز دراین حماسه حضور داشت)

23—آفتحعلی طهماسبی شهنی فرزند آطهماس شهنی 

24—آجعفرقلی خسروی از بزرگان طایفه حموله

25-آمراد خسروی حموله ازبزرگان طایفه حموله بابادی

26—علی مراد امامی پسر حج محمدقلی الاسوندکه توسط حکومت ان زمان به جرم قتل به اعدام محکوم شد

27-آحیدرروستا کلانتر تیره شهو زراسوند
28-آبندرروستا از بزرگان تیره شهو زراسوند

37-آستاردانشور ازبزرگان تیره عزیزبهرام طایفه خدری زراسوندواز چهره های مشهور در صحنه ی سیاست های بختیاری

39-آنجف محمودی کلانتر طایفه بامدی
40—آسبزوار ملقب به سردارطالبی از بزرگان وکلانتران تیره سراج الدین بابااحمدی

45-ملامحمداسماعیل صیفوری از بزرگان تیره کسدی آرپناهی
46-ملاقباد عبداللهی از بزرگان تیره بیر طایفه آرپناهی
47-ملامنصورخدادادی از بزرگان تیره خدادادوند طایفه آرپناهی

۵۶- آحیدرعلی محمد کدخدای روستای آلیکوه

۵۷- آپرویزعالی پور کلانتر طایفه شهماروند اسیوند

59-میرعجم کدخدای تیره میر طایفه زراسوند
 
60-ملاروزعلی عبدالله جون کدخدای طایفه پبدنی کتک

62-آاسحاق طالبی کدخدای طایفه گمار

63-آعزیزالله اشرفپور شهنی کدخدای طایفه شهنی از مشروطه خواهان بختیاری برادر بزرگتر آفتح الله حاجتی بیرگانی کلانتر بزرگ طایفه شهنی فرزندان آعلی نقی از سران وکدخدایان شهنی

64-آفتح الله شهنی همان آفتح الله حاجتی بیرگانی کلانتر بزرگ طایفه شهنی تک تیرانداز به نام بختیاری فرزندآعلی نقی شهنی میباشد که نامش در این اخطاریه دوبار ذکر شده است شماره22به نام فتح الله اشرفپور شهنی وشماره64به نام فتح الله شهنی

شماره های2،3،5،6،7،29،،30،31،32،33،3،34،35،36،38،برخی از بزرگان زراسوند
شماره های16.18.19.20.از بزرگان راکی

 



:: برچسب‌ها: قیام ابولقاسم خان بختیار , آفتح الله حاجتی بیرگانی شهنی , یاران ابولقاسم خان بختیار , ابولقاسم خان بختیار فرزند لطفعلی خان امیر مفخم , بزرگان شهنی , بزرگان بختیاری , رضی خان بابادی , حماسه ابولقاسم خان بختیار فرزند لطفعلی خان امیر مفخم , بزرگان ومشاهیر بختیاری , بزذگ ,
تاریخ : سه شنبه 16 شهريور 1395
بازدید : 995
نویسنده : thought

آفتح الله حاجتی بیرگانی کلانتر مقتدر ایل شهنی

 

آفتح الله فرزندآعلی نقی از اولاد حاجت خان  تیره تاج الدینوند شهنی می باشد درتاریخ 1273/5/18درروستای بیرگان متولدشد مادر او خواجه مهری خواجه بود آفتح الله دارای دو همسر بود حاصل ازدواج اول خود با بی بی خانم جان اشرفی شهنی یک فرزند پسر به نام آغلامعلی(آغلامعلی از دوستان صمیمی آعلیمردان فرزند آرضاقی بود این دونفر از جوانان رشید طایفه بودند که درسن جوانی درگذشتند) ویک فرزند دختر به نام بی بی بیناز بود که مردم طایفه شهنی با اینکه اویک زن بود اما لقب ملا را به او داده بودند واورا به نام ملابیناز می شناختند وحاصل ازدواج دوم خود با بی بی فاطمه احمدی 6فرزند پسربه نامهای آبدر, آنبی الله, آفریدون آلطفعلی آحاجتمراد آعباس ویک فرزند دختر به نام بی بی مریم بود،  آفتح الله از قدرتمندترین ومحبوبترین کلانتران تمام ادوار تاریخ شهنی محسوب میشود  که نه تنها در طایف خود بلکه در تمام طوایف بختیاری محبوب ومورد قبول همه بود,او از جمله محدود افرادی بود که با تکیه بر شجاعت ,مردم داری و قدرت ایلی وفرایلی خود, برخلاف اکثریت هیچ گونه نیازی به احکام وفرامین حکومتی نداشت و بر قلبها حکومت میکرد ,آفتح الله استعداد خاصی در تیراندازی داشت شاید بتوان به جرئت گفت همانند او در بختیاری نبوده ونخواهد بود و اگر هم بوده بسیار اندک و محدود می باشد  از تیراندازی او همین روایت بس است (هنگامی که او وتفنگچیانش به دعوت خوانین به قلعه زراس رفته بودند یکی ازخوانین مسابقه ی تیراندازی تدارک دیدن مبنی براینکه روی سر یکی از نوکرهای خود یک لیوان دستک دار گذاشتند وفرمودند هرکس هدف رابزند هم وزن او زروزیور میدهم افراد دیگر ار روی ترس جرئت اینکار را پیدانکردند اما آفتح الله داوطلب اینکارشد وبه نحوی ماهرانه دستک لیوان را مورد هدف قرار دادو مورد تعجب همگان و خوانین شد)آفتح الله به سبب همین قدرت واستعدادش مورد احترام اکثر خوانین بختیاری ازجمله ابولقاسم خان منوچهرخان علی اصغرخان مجیدخان بختیار وکلانتران طوایف دیگرمثل رضی خان بود وحتی از طرف خوانین بختیاری به او پیشنهادی شد مبنی براینکه حاکم سه تااز مناطق تهران شود اما او بدلیل عشق وارداتی که به زادگاه پدریش داشت این پیشنهاد را نپذیرفت آفتح الله به همراه برادرش آعزیزالله ک یکی از کلانتران طایفه شهنی ومشروطه خواهان ایل بختیاری محسوب میشد،دراکثر حماصه های بختیاری و در کنار کلانتران و کداخدایان طایفه شهنی ودیگر طوایف بزرگ بختیاری حضوری سرافراز و عزتمند داشتند از جمله قیام ابولقاسم خان بختیار(در اخطاریه ی که از طرف وزارت دفاع برای دستگیری یاران ابولقاسم خان صادرشده بود نام آفتح الله نیز ذکر شده است درکنار دیگر بزرگان شهنی به مانندبرادرش آعزیزالله، آرضاقلی و آفتحعلی)که این قیام به نهضت جنوب معروف شد این دوبرادر درحماسه های دیگری بخصوص جنگ دشت شیر ،حماصه علیمردان خان،جنگ کهگلویه وبویراحمد نیز برای دفاع از خاک بختیاری به یاری هموطنان خود شتافتند

نبرد با امیربهمن خان صمصام

درپاییزسال1324شمسی کشمکش بین ابولقاسم خان بختیار ومرتضی قلی خان صمصام برسرقدرت ومنصب فرمانداری شهرکرد وبختیاری بسیار بالا گرفت ،دریک طرف علی اصغرخان بختیاری فرمانده قشون ابولقاسم خان ودرطرف دیگر امیربهمن خان صمصام فرمانده قشون مرتضی قلی خان را در دست داشتندآفتح الله نیزفرمانده گردان چریکی علی اصغرخان رابرعهده داشت واز جهتی دیگر آعزیزالله وآفتح الله ازسواران وتفنگچیان وفادار وافراد مهم وتاثیرگذاردرلشکرابولقاسم خان بختیاروعلی اصغرخان به شمار می امدند بعد از اتمام کشمکش ها علی اصغر خان بختیاری از طرف خود واز طرف سه نفردیگر از خوانین بختیاری به نامهای الیاس خان اخوی علی اصغر خان وعبدالرضاخان ونادرقلی خان به سبب رشادتها و فداکاریهایی که این دو برادر برای ابولقاسم خان انجام داده بودند به منظور قدردانی از این دوکلانتر شهنی املاک معروف به شلا ودشتگل رابه آفتح الله وآعزیزالله شهنی بختیاری وگذار نموده بودند اما ازاونجایی که امیربهمن خان وعلی اصغر خان در دوجناح مخالف قرار داشتند و،با کارشکنی های برخی از بزرگان طایفه شهنی امیربهمن خان به این سند اعتراض نشان داد و آعزیزالله را به اسارت گرفت وبعد هم یک پیک به وسیله ی شخصی به نام آحاجتی به ایل آفتح الله وبرادرانش فرستاد امیربهمن خان صمصام به دلیل اینکه آحاجتی رفاقت قدیمی باآفتح الله داشت این شخص را مامور رساندن نامه کرد هنگامی که آحاجتی وارد جایگاه و محل نشیمن آفتح الله شد برادان آفتح الله به همراه زنان ایل آحاجتی وتفنگچیانش را خلع سلاح کرده و به پیش امیربهمن خان صمصام روانه کردند متن نامه چنین بود

عموم حضرات شهنی،گمار،اورک،گندایی که به شلا هستید وحضرات منجزی وموری وظیفه عمومی شماهاست که فتح الله ،یدالله، محمد تقی نام را گرفته و تحت الحبس به وسیله آحاجتی درقلعه زراس بفرستید چنانچه شنیده شود که کوچکترین سامی دردستگیری آنها بشود مرتکب به انواع مجازات دچارخواهید شد
امیربهمن صمصام

خلع سلاح شدن افراد امیربهمن خان باعث خشم وعصبانیت اوشد وی با اوردی خود که سواران وتفنگچیان ماهری دربین انها حضور داشتنددرصدد لشکرکشی به منطقه شلا برامد زمانی که امیربهمن خان واردمنطقه ی شلا شد ،ازاونجا که آفتح الله تیرانداز توانایی بود تصمیم به کشتن او گرفت اما با مشورت با شیخ سوزعلی(سبزعلی)که از یاران وفادار و خورزمار(پسرخاله)آفتح الله محسوب میشد و همچنین به مصلحت طایفه شهنی واز روی جوانمردی از اینکار دست کشیده با اینکه امیربهمن خان به وسیله و همراهی برخی ازبزرگان طایفه شهنی برای گرفتن وکشتن فرزندان وخانواده ی آعلی نقی آمده بودند بعد ازاین اتفاق امیربهمن خان در منطقه ی شلا اتراق کرده اما بدلیل نااشنایی با منطقه نتوانستند کاری علیه فرزندان آعلی نقی انجام بدهند،آفتح الله تصمیم گرفت به نحوی لشکر امیربهمن خان را بترساند به همین دلیل شبانه وارد چادر امیربهمن خان میشودو سه عدد از تیرهای تفنگ امیربهمن خان را برداشته وسه عدد از تیرهای تفنگ خودرا در زیر سر امیربهمن خان گذاشت فردای آن روز هنگامی که امیربهمن با این اتفاق مواجه میشود منطقه ی شلا را ترک و آعزیزالله را ازاسارت آزاد کرد گفته میشود بعد از این اتفاقات امیربهمن خان وکسانی که همراه او بوده اند از این کارخود پشیمان شده وروابط دوستانه ی رابا آفتح الله وآعزیزالله کلانتران طایفه شهنی برقرارکرده و مردم طایفه شهنی ودیگر طوایف برای این حماصه اشعار محلی زیادی سرودند که متاسفانه امروزه افرادی بدون مطالعه تاریخ بختیاری واز روی تعصب انها را به نام کسان دیگری نثبت میدهند


این دو کلانتر کارهای نیک و بی بدیل افتخارات فراوانی در کارنامه ی ایلی خود به ثبت رسانده اند که موجب سرافرازی طایفه شهنی شده است
یاد ونام این دو ابرمرد وهمچنین دیگر بزرگان وکلانتران طایفه شهنی وایل بختیاری همیشه زنده باد

 



:: برچسب‌ها: آفتح الله حاجتی بیرگانی کلانتر شهنی , آفتح الله شهنی , نبرد امیربهمن خان صمصام با آفتح الله کلانتر شهنی آفتح الله حاجتی بیرگانی کلانتر طایفه شهنی , آفتح الله شهنی کلانتر مقتدر طایفه شهنی ,

صفحه قبل 1 2 صفحه بعد

به وبلاگ من خوش آمدید

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان تاریخ بختیاری و آدرسlebrty.LXB.iلینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com